Als je machinaal moet gaan graven dan ben je wettelijk verplicht een Klic-melding te doen. Dit geldt zowel voor bedrijven als particulieren. Je kunt eenvoudig een graafmelding doen via de Klic-App website. Dit kun je aanvragen vanaf je telefoon, tablet of computer zonder registratie. 

Voordelen van de Klic App

Als je een graafmelding doet dan krijg je standaard toegang tot de Klic App. In deze Klic App vind je alle relevantie documentatie over je Klic melding en weet je zeker dat je voldoet aan alle wettelijke vereisten zonder dat je een hele hoop papieren bij de hand hoeft te houden. Het is alsnog mogelijk om alle papieren uit te printen, dit kan via een druk op de knop. Als iemand anders voor je de Klic melding heeft gedaan dan kan je alsnog deze Klic melding uploaden in de Klic App. 

Weetjes over een Klic melding

Een graafmelding kost je 32 euro exclusief BTW. Dit bedrag kan betaald worden via iDeal of een creditcard en je hoeft jezelf hiervoor niet te registreren. 95% van alle aanvragen voor een Klic melding worden binnen een werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de netbeheerders die kabels en/of leidingen hebben liggen in het gebied waar je wilt gaan graven. De Klic melding is twintig werkdagen geldig en je zal binnen deze tijd moeten beginnen met de graafwerkzaamheden. De kabel- en leidinginformatie die je ontvangt kan je gebruiken zolang de grond open is of zolang je kan aantonen dat er niks veranderd in de ondergrond. Mocht je later binnen met graven dan deze twintig dagen dan dien je een nieuwe Klic melding te doen. 

Hoe vraag je je Klic melding aan

Om te beginnen kies je het gebied waar je gaat graven. Als je de coördinaten, straat, postcode of/en plaats invoert, wordt er een gebied geselecteerd met dit punt als middelpunt. Van hieruit kan je het gebied aanpassen door te slepen met de punten van het vlak. Het is belangrijk om altijd te controleren of je het juiste gebied geselecteerd hebt, hier ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor. Bij stap twee kies je welke werkzaamheden je gaat uitvoeren en de start- en einddatum. Bij stap drie vul je je NAW gegevens in en eventuele extra ontvangers. Alle correspondentie gaat via de e-mail. Als laatste kies je de betaalwijze waar je de voorkeur aangeeft, dit kan via iDeal of creditcard. Nadat de transactie is verwerkt krijg je een melding te zien dat je aanvraag is gelukt en ontvang je een factuur van de bestelling.

Doe je de klic-melding via Klic App? Let op dat Klic App data levert via het Kadaster, maar niet handelt voor of namens het Kadaster.